Telpu iekārtošana un aprīkojums

Ikkatra veikala iekārtošana ir mazs teātris,” uzskata uzņēmuma SIA “Paletti Riga” ģenerāldirektore Uva Segliņa.Veikala dizainam jābūt tādam, kas atbilst izvēlētās mērķa grupas gaumei un pašai biznesa idejai. Ir jāatrod pašiem sava "odziņa" ar ko piesaistīt pircēju, lai tas vismaz ienāktu veikalā,” uzsver U. Segliņa. 

Populārākie veikala iekārtojuma veidi:

  • Taisnlīniju (plauktu taisns izvietojums uz grīdas un pie sienām) izkārtojums: šis veids ļauj ļoti efektīvi izmantot visu grīdas un sienu platību, tostarp, telpu stūrus. Šādā izkārtojumā klientam ir viegli orientēties, bet veikalniekam – izkārtot preces. Piemērots nelieliem mazumtirgotājiem, kas uzglabā lielus preču krājumus, piemēram, grāmatas un žurnālus, rotaļlietas, speciālo pārtiku, aparatūru, kartes, mājsaimniecības izstrādājumus.
  • Cilpveida (līdzīgi kā sacīkšu trasē, preces izvietotas pa apli) izkārtojums: preču izvietošanai vairāk izmanto sienas, telpas vidū iekārtojot tikai atsevišķu stendu. Piemērots apģērba, aksesuāru, rotaļlietu, mēbeļu, virtuves piederumu, personiskās aprūpes un specializētiem mazumtirdzniecības veikaliem.
  • Brīvais (plānojums, kas pieļauj vislielāko radošuma izpausmi) izkārtojums: izplatītākais dārgu zīmolu apģērbu un aksesuāru, “boutique” stila veikalos, personiskās aprūpes preču tirdzniecībā, kā arī jauktam lietojumam, piemēram, maiznīcai, delikatesēm un iepakotām precēm vienuviet. 

Telpu iekārtojumu, protams, varat veidot pats. Tomēr labāk piesaistīt speciālistu, kura padomi noteikti palīdzēs ietaupīt līdzekļus un izvairīties no iesācēja kļūdām telpu iekārtošanā un aprīkojuma izvēlē. 

Praktiski padomi (angļu valodā) par iepriekšminēto veikala telpu iekārtošanā apkopoti portālā www.fitsmallbusiness.com , rakstā Planning Your Store Layout: Step-by-Step Instructions

Veikalā nepieciešamais aprīkojums, infrastruktūra:

Kad veikala dizains un plauktu izvietojums gatavs, jāatceras arī par pārējām veikala darbībai nepieciešamajām lietām. Piemēram, elektronisko norēķinu sistēmu, kas jālieto katram nodokļu maksātājam, kurš veic saimniecisko darbību un par darījumiem saņem samaksu skaidrā naudā, ar maksājumu kartēm vai citiem maksājumu apliecinājumiem (kas varētu būt, piemēram, čeki, taloni, dāvanu kartes u.c.). Uzņēmējiem jāņem vērā arī tas, ka kases aparāts jālieto katrā pastāvīgajā darbības vietā (struktūrvienībā) un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā – arī ārpus pastāvīgās darbības vietas. Plašāk: D. Kaparkalēja, “Merčendaizings un pārdošanas mākslas pamati”, 2011. 29. - 31.lpp.).

Veikala darbībai nepieciešamais aprīkojums:

  • kases sistēma – lai gan daudzviet joprojām darbojas ierastie kases aparāti, eksperti iesaka izmantot aizvien lielāku popularitāti iemantojošās datorizētās POS sistēmas. Ja kases aparātam ir ierobežota svītrkodu atmiņa, tad POS sistēmai šāda limita nav. POS sistēmas, kas darbojas reālā laika režīmā, dod iespēju veikala vadībai viegli mainīt cenas, piemērot precēm atlaides utt., netraucējot kasiera darbu. Patiesībā kasierim pat nekas nav jāzina par preču cenām un atlaidēm tam vai citam produktam. POS sistēma ļauj veikalam veidot dažādas mārketinga akcijas, t.sk. lojalitātes programmas. Tomēr viena no galvenajām POS sistēmu priekšrocībām ir spēja tirdzniecības vietas vadībai sniegt kontroli pār tirdzniecības vietā notiekošo un regulāru viegli analizējamu informāciju par cauri kasei ejošo preču daudzumu un veidu. Tomēr POS sistēmas ir relatīvi dārgas, tādēļ daudzi uzņēmēji meklē alternatīvas. Ja ir nepieciešams kas vairāk par kases aparātu, varētu interesēt kases aparātu sistēmas, kas darbojas reālā laika režīmā, pieslēdzamas pie datora, ko piedāvā arī Latvijas uzņēmums Brio Engineering.

  • iepirkumu groziņi – ja veikals ir neliels, pilnīgi pietiek ar nelielu iepirkumu groziņu. Tas var būt jau ierastais metāla vai plastmasas groziņš. Tomēr aizvien biežāk nelielos veikaliņos redzami pīti iepirkumu grozi, speciālas auduma somas, vai nelielas koka kastītes. Iespēju ir daudz, katrs pats izvēlas sev tīkamāko. Standarta groziņu piedāvājuma piemērs - uzņēmuma „React” piedāvājums. Pīti iepirkumu grozi – piemērs, uzņēmuma „Pinumu pasaule” piedāvājums.

Pinumu pasaule groziņi

  • aukstumvitrīnas, ledusskapji – tirgojot pārtikas produktus, neizbēgami šis aprīkojums nepieciešams, lai nodrošinātu atbilstošu temperatūru produktu uzglabāšanai tirdzniecības laikā. Tomēr paralēli ierastajām aukstumvitrīnām vai ledusskapjiem pieejami arī inovatīvi produkti, piemēram, impulsa ledusskapji. Tie ir nelieli un pārsvarā paredzēti izvietošanai zonā, kur pircēji mēdz veikt impulsīvus pirkumus, iegādājoties kādu dzērienu, vai saldējumu. Vairāk sadaļā „Merčendaizings”.

  • svari - svarus galvenokārt izmanto pārtikas preču pārdošanā un arī dažu nepārtikas preču grupu pārdošanā, kuras pārdod uz svara (naglas, skrūves). Tirdzniecībā izmanto elektroniskos svarus, kuri nodrošina augstu precizitāti, lielu svēršanas ātrumu un automātisku nosvērtās preces svara noteikšanu, kā arī svēršanas rezultātu dokumentālu reģistrāciju – uz čeka izdrukājot preces cenu, norādot svaru un cenu par 1 kg. Plašāk par svaru klasifikāciju, tiem izvirzītajām metroloģiskajām un ekspluatācijas, kā arī sanitāri higiēniskajām  prasībām D. Kaparkalējas darbā “Merčendaizings un pārdošanas mākslas pamati”, 27.-29.lpp.